08 mar

Zmiana ustawy o publicznym transporcie zbiorowym i innych

Rządowe Centrum Legislacji opublikowało opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury Projekt ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw. Zmianie mają ulec także przepisy następujących ustaw: o publicznym transporcie zbiorowym; o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego; o transporcie drogowym; o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Jakie zmiany zakłada projekt?

W ramach projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw proponuje się następujące zmiany:

1) Utrzymanie możliwości ubiegania się o rekompensowanie z budżetu państwa utraconych przychodów z tytułu stosowania ulg ustawowych za przejazd przez przewoźników niebędących operatorami publicznego transportu zbiorowego. Umożliwi to szeroką dostępność biletów z ulgą ustawową dla pasażerów, zarówno w przewozach o charakterze użyteczności publicznej, jak i przewozach realizowanych przez tzw. przewoźników komercyjnych;

2) Odstąpienie od mającej wejść w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. zmiany wprowadzającej potwierdzenia zgłoszenia przewozu;

3) Zmiana przepisów dotyczących zamówień udzielanych podmiotowi kontrolowanemu przez zamawiającego (tzw. „in-house”) na podstawie ustawy — Prawo zamówień publicznych;

4) Zmiana przepisów dotyczących zamówień udzielanych podmiotowi kontrolowanemu przez zamawiającego (tzw. „in-house”) na podstawie ustawy — Prawo zamówień publicznych;

5) Zmiana planowanego od 1 stycznia 2024 r. sposobu podziału środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej opartego na pracy eksploatacyjnej na liniach komunikacyjnych w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej zaplanowanej do wykonywania w planach transportowych poszczególnych województw;

6) Wprowadzenie możliwości zawierania przez wojewodę z organizatorem oprócz rocznych umów o dopłatę także wieloletnich umów o dopłatę;

7) Utworzenie rezerwy w kwocie stanowiącej równowartość 5% środków przewidzianych na dany rok budżetowy w planie finansowym Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej;

8) Utrzymanie od 2024 roku obowiązującej obecnie kwoty dopłaty z Funduszu dla organizatorów publicznego transportu w kwocie nie wyższej niż 3,00 zł do 1 wozokilometra przewozu;

9) Wprowadzenie możliwości ustanowienia na obszarze danego województwa zintegrowanego systemu taryfowobiletowego obowiązującego w jego granicach;

10) Przedłużenie do 31 grudnia 2025 r. vacatio legis przepisów przejściowych ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

03 paź

Przewóz rzeczy wartościowych – co warto wiedzieć?

Czym są rzeczy wartościowe, jak je przewozić i co warto wiedzieć? O tym w dzisiejszym wpisie.

Czym są rzeczy wartościowe?

za rzeczy, a raczej ładunki wartościowe uznaje się te, które zawierają przedmioty:
– o znacznej wartości rynkowej (np. biżuterię, sprzęt elektroniczny, dzieła sztuki),
– wymagające szczególnej ochrony własności intelektualnej (np. prototypy maszyn lub inne obiekty przed ich premierą rynkową),
– unikatowe, np. wykonane na specjalne zamówienie, występujące tylko w jednym egzemplarzu,
– będące wytworami przemysłu farmaceutycznego, które należy szczególnie chronić przed nielegalnym wprowadzeniem do obrotu.

Jak prawidłowo przewozić rzeczy wartościowe?

Rzeczy wartościowe powinno się przewozić w taki sposób, aby zabezpieczyć je przede wszytskim przed kradzieżą oraz ewentualnym uszkodzeniem. Powinny być zatem zabezpieczone w odpowiednich opakowaniach, w zamkniętej jednostce ładunkowej, z zachowaniem szczególnej dbałości o bezpieczeństwo transportu.

Deklaracja wartości przesyłki

Polskie prawo nie definiuje wprost, jaką przesyłkę można uznać za wartościową. Istnieją jednak pewne standardy, których spełnienie wpływa na ewentualną późniejszą odpowiedzialność odszkodowawczą związaną z ich przewozem. Zgodnie z art. 40 Ustawy – Prawo przewozowe – jeżeli wartość przewożonych rzeczy nie wynika z rachunku sprzedawcy lub dostawcy ani z obowiązującego cennika, nadawca może zadeklarować ich wartość w liście przewozowym.

Ustalenie wysokości odszkodowania za utratę lub uszkodzenie przesyłki

Kwestia ustalania wysokości odszkodowania za utratę lub uszkodzenie przesyłki zostało uregulowa w art. 80 Ustawy – Prawo Przewozowe. Zgodnie z jego brzmieniem:
wysokość odszkodowania za utratę lub ubytek przesyłki nie może przewyższać wartości, którą ustala się na podstawie i w następującej kolejności:
1) ceny wskazanej w rachunku dostawcy lub sprzedawcy albo
2) ceny wynikającej z cennika obowiązującego w dniu nadania przesyłki do przewozu bądź
3) wartości rzeczy tego samego rodzaju i gatunku w miejscu i czasie ich nadania.

08 lip

Licencja transportowa – czy można jej użyczyć?

Uzyskanie licencji transportowej to wcale nie taka prosta sprawa. Aby otrzymać ten dokumenty, należy dopełnić określonych wymogów. Czy zatem licencja transportowa może zostać użyczona osobie trzeciej?

Licencja transportowa – użyczenie

Zdobycie licencji transportowej wymaga od przedsiębiorcy dopełnienia wielu formalności. Przepisy ustawy o transporcie drogowym na zasadach określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1072/2009. Przepisy te, udzielają także odpowiedzi na tytułowe pytanie. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o transporcie drogowym w brzmieniu: „zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji nie można odstępować osobom trzecim ani przenosić uprawnień z nich wynikających na osobę trzecią”.

Licencja transportowa – przeniesienie uprawnień

Istnieją jednak sytuacje, w których przeniesienie uprawnień przysługujących na podstawie licencji transportowej jest dopuszczalne. Należą do nich różnego rodzaju transformacje przedsiębiorstw, takie jak:
– połączenia,
– podziały,
– przekształcenia,
– nabycia.

Zgodnie z treścią art. 13 ust. 2 ustawy o transporcie drogowym przeniesienia uprawnień w drodze decyzji administracyjnej dokonuje organ, który wydał zezwolenie lub licencję, pod warunkiem: 

– spełnienia przez przedsiębiorcę przejmującego wymagań określonych w art. 5 ust. 2, który odwołuje się do przepisów rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 – w odniesieniu do przejścia uprawnień wynikających z zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub 
– spełnienia przez przedsiębiorcę przejmującego wymagań odpowiednio określonych w art. 5a lub art. 5c ust. 1 lub 2, lub art. 6 ust. 1 – w odniesieniu do przejścia uprawnień wynikających z licencji.

Użyczenie licencji osobie trzeciej – konsekwencje

Skoro użyczenie licencji osobie trzeciej jest zabronione, osoba, która decyduje się na takie działanie, powinna liczyć się z ewentualnymi konsekwencjami takiego zachowania. Za taki czyn przedsiębiorcy grozi ryzyko cofnięcia dokumentu licencji transportowej, a nawet zakaz wykonywania zawodu przewoźnika.
10 cze

Kara umowna za spóźnienie na miejsce załadunku

Różnego rodzaju opóźnienia w branży transportowej, to jeden z najczęściej pojawiających się problemów występujących pomiędzy przewoźnikami a spedycją. W dzisiejszym wpisie chciałabym poruszyć temat kar umownych. Czy jest możliwe zastosowanie jej wobec przewoźnika, który spóźnił się na miejsce załadunku.

Spóźnienie na załadunek a spóźnienie w dostawie towaru

Te dwa pojęcia należy rozróżnić. Kwestia opóźnienia w dostawie towaru została uregulowana zarówno w przepisach krajowych, jak i Konwencji CMR. Natomiast westia spóźnienia na załudunek nie została prawnie uregulowana. Oznacza to zatem, że korzystająć z zasady swobody umów, strony mogą w treści umowy taką karę ustanowić.

Kara umowna za spóźnienie na miejsce załadunku – po co ten zapis?

Przedsiębiorstwa spedycyjne bardzo często w swoich umowach umieszczają zapis dotyczący kary umownej za spóźnienie na miejsce załadunku. Weiele firm stosuje taki zapis oczywiście w celu zabezpieczenia swojego interesu. Brak zapisu o karze umownej za spóźnienie na miejsce załadunku sprawiałby, że w razie powstania jakiejkolwiek szkody po stronie zlecającego transport, przedsiębiorstwu przysługiwałyby wyłącznie roszczenia odszkodowawcze, które są znaczenie cięższe do wyegzekwowania, niż kara umowna.

Kara umowna za spóźnienie na miejsce załadunku – wysokość

Najczęstsze jest wyznaczanie kary umownej w wysokości umówionego wynagrodzenia za transport. Stanowi to swego rodzaju nadużycie. W sytuacji gdy nie zgadzasz się z nałożoną na Ciebie karą umowną, możesz ją kwestionować, np.: poprzez przedstawienie dowodów, które potwierdzałyby, że spóźnienie wyrządziło kontahentowi jakąkolwiek szkodę.
Najważniejsze w zawieraniu umów jest dokładne zapoznanie się z ich treścią. Pamiętaj, że wielokrotnie zapisy, które wydają się irracjonalne, są zgodne z prawem, ale możliwe do modyfikacji przez strony. Dlatego za każdym razem, podpisując umowę, warto ją omówić z prawnikiem.
12 cze

Samochody sterowane internetowo już niebawem. O ile prawo pozwoli…

Jeszcze kilka lat temu wizja autonomicznego samochodu, prowadzonego bez kierowcy, albo z bardzo małą jego pomocą, była czymś bardziej zbliżonym do science fiction niż do rzeczywistości. Okazuje się, że wkrótce będzie to możliwe. Dlatego na najbliższe lata wprowadzenie systemów autonomicznych samochodów zapowiadają takie miasta jak Gdańsk, Jaworzno czy właśnie Łódź.

Read More