09 paź

Estoński CIT – co to takiego?

Estoński CIT, czyli tzw. ryczałt od dochodów spółek kapitałowych, stanowi jedną z alternatywnych form opodatkowania przewidzianą w polskim systemie podatkowym. Wprowadzony w Polsce na wzór rozwiązań estońskich, funkcjonuje od 1 stycznia 2021 r., a jego główną cechą charakterystyczną jest przesunięcie momentu opodatkowania zysku spółki do momentu faktycznej wypłaty tego zysku wspólnikom. Celem tej instytucji jest zachęcenie przedsiębiorców do reinwestowania zysków, a tym samym wsparcie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Niniejszy artykuł omówi główne założenia estońskiego CIT w Polsce, warunki skorzystania z tego modelu oraz jego skutki na gruncie polskiego prawa podatkowego.

Geneza i idea estońskiego CIT

Rozwiązanie to zostało wprowadzone w Polsce jako element szerszego pakietu reform mających na celu uproszczenie systemu podatkowego oraz wsparcie rozwoju przedsiębiorczości. Sam termin „estoński CIT” pochodzi od podobnych regulacji obowiązujących w Estonii, które zostały wprowadzone w tym kraju już w 2000 roku. Estońska reforma opodatkowania spółek kapitałowych odniosła znaczący sukces, co spowodowało, że model ten stał się przedmiotem zainteresowania innych państw, w tym Polski.

Wprowadzenie estońskiego CIT do polskiego porządku prawnego było odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na bardziej korzystne i elastyczne mechanizmy opodatkowania zysków przedsiębiorstw, zwłaszcza w sektorze MŚP (Małych i Średnich Przedsiębiorstw). Zasadniczym celem tego rozwiązania jest wyeliminowanie konieczności bieżącego opodatkowania dochodu spółki, jeśli nie jest on przeznaczony do wypłaty wspólnikom, co sprzyja zwiększeniu reinwestycji.

Podstawowe założenia i zasady funkcjonowania estońskiego CIT

Polski estoński CIT opiera się na zasadzie opodatkowania zysku dopiero w momencie jego wypłaty do wspólników. Oznacza to, że zyski zatrzymane w spółce i reinwestowane na dalszy rozwój przedsiębiorstwa nie są obciążone podatkiem CIT. Kluczowe przepisy dotyczące tej formy opodatkowania znajdują się w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 1992 nr 21 poz. 86 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Podmiotami uprawnionymi do skorzystania z estońskiego CIT są spółki kapitałowe, a więc spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki akcyjne, które spełniają określone ustawą kryteria. Podstawowe warunki skorzystania z ryczałtu to:

  • Brak udziałów w innych podmiotach – spółka korzystająca z estońskiego CIT nie może posiadać udziałów w innych podmiotach, a jej udziałowcami mogą być wyłącznie osoby fizyczne.
  • Zatrudnienie pracowników – spółka musi prowadzić działalność gospodarczą zatrudniając co najmniej 3 osoby na podstawie umowy o pracę, nie wliczając w to udziałowców.

Zasady opodatkowania w systemie estońskim

Kluczową różnicą między tradycyjnym modelem opodatkowania CIT a modelem estońskim jest moment powstania obowiązku podatkowego. W tradycyjnym systemie CIT spółki opłacają podatek od uzyskanego dochodu co roku, bez względu na to, czy dochód ten został wypłacony wspólnikom, czy też został zatrzymany w firmie.

W systemie estońskim podatek pojawia się dopiero wtedy, gdy zysk zostaje faktycznie wypłacony w formie dywidendy lub innego rodzaju wypłat na rzecz wspólników. Z tego wynika, że spółka nie płaci CIT dopóki reinwestuje swoje zyski, co zachęca do długoterminowego planowania i rozwoju przedsiębiorstwa. Poza samą dywidendą, podatek może być naliczany w sytuacji tzw. ukrytych zysków (np. świadczenia na rzecz wspólników niezwiązane bezpośrednio z działalnością spółki) oraz w przypadku wypłaty zaliczek na poczet dywidendy.

Stawki podatkowe w ramach estońskiego CIT różnią się w zależności od wielkości spółki:

  • dla małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność stawka wynosi 10%
  • dla pozostałych podatników wynosi ona 20%.

Podkreślić należy, że beneficjentami opodatkowania estońskiego są jedynie osoby fizyczne będące udziałowcami spółki, co wynika bezpośrednio z założeń ustawy o CIT.

Korzyści i ryzyka związane z estońskim CIT

Estoński CIT oferuje liczne korzyści, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Do najważniejszych zalet tego rozwiązania należy:

  • Odroczenie opodatkowania – spółki mogą unikać bieżącego opodatkowania swoich zysków, o ile środki są reinwestowane w rozwój działalności.
  • Prostota rozliczeń – model ten zakłada istotne uproszczenie obowiązków księgowych i podatkowych, co jest szczególnie korzystne dla mniejszych podmiotów.
  • Wzmocnienie kapitału – odroczenie podatku sprzyja akumulacji kapitału, co może być kluczowe w kontekście długoterminowego rozwoju przedsiębiorstwa.

Z drugiej strony, estoński CIT nie jest wolny od ryzyk. Przedsiębiorstwa, które decydują się na ten model, muszą liczyć się z:

  • Ograniczeniami w strukturze właścicielskiej – spółki korzystające z estońskiego CIT nie mogą posiadać udziałów w innych podmiotach, co może ograniczać elastyczność działalności gospodarczej.
  • Obciążeniami w momencie wypłaty dywidendy – przesunięcie momentu opodatkowania nie oznacza, że podatek jest niższy – w momencie wypłaty zysku podatek może być bardziej dotkliwy, niż w przypadku opodatkowania zysków na bieżąco.

Praktyczne zastosowanie estońskiego CIT w Polsce

Pomimo licznych zalet estońskiego CIT, dotychczasowe dane wskazują, że relatywnie niewielka liczba spółek w Polsce zdecydowała się na wybór tej formy opodatkowania. Przyczyny tego stanu rzeczy mogą być różne, w tym obawa przed ryzykiem wynikającym z konieczności spełnienia restrykcyjnych warunków ustawowych oraz niepewność co do skutków podatkowych w dłuższej perspektywie.

Z drugiej strony, przedsiębiorcy, którzy korzystają z estońskiego CIT, podkreślają uproszczenia w zakresie prowadzenia księgowości oraz możliwość długoterminowego planowania inwestycji. W związku z tym, istnieje potencjał wzrostu popularności tej formy opodatkowania w przyszłości, zwłaszcza wśród firm, które dysponują stabilnymi źródłami finansowania swoich inwestycji.

Estoński CIT stanowi istotną alternatywę w polskim systemie podatkowym, zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw, które są zainteresowane reinwestowaniem swoich zysków w rozwój działalności. Model ten oferuje szereg korzyści, w tym odroczenie momentu opodatkowania oraz uproszczenie obowiązków księgowych. Jednocześnie, wymaga spełnienia restrykcyjnych warunków, co może ograniczać jego dostępność dla części podatników.

Mimo umiarkowanego zainteresowania ze strony polskich przedsiębiorców, estoński CIT ma potencjał do odegrania istotnej roli w rozwoju krajowej gospodarki. W miarę jak firmy zyskują doświadczenie w korzystaniu z tego modelu, jego popularność może rosnąć, przyczyniając się do zwiększenia inwestycji i wzrostu gospodarczego.

19 sie

Umowa zlecenie – planowane zmiany w 2025 r.

W 2025 roku polski rynek pracy czekają istotne zmiany dotyczące umowy zlecenie, jednej z najczęściej wybieranych form zatrudnienia. Umowa ta, będąca umową cywilnoprawną, od dawna cieszy się popularnością ze względu na swoją elastyczność i brak obowiązku świadczenia ubezpieczeń społecznych w wielu przypadkach. Jednakże nadchodzące zmiany w przepisach zmienią ten stan rzeczy, co może wpłynąć na obie strony umowy – zarówno pracodawców, jak i pracowników.

Czym jest umowa zlecenie?

Umowa zlecenie jest rodzajem umowy cywilnoprawnej, regulowanej przez Kodeks cywilny. W ramach tej umowy, zleceniobiorca zobowiązuje się do wykonania określonej czynności na rzecz zleceniodawcy. Co istotne, umowa ta różni się od umowy o pracę, ponieważ nie nakłada na strony obowiązku świadczenia pracy w sposób ciągły i pod nadzorem pracodawcy. Dzięki temu jest często wybierana przez osoby prowadzące działalność gospodarczą lub pracujące na nieregularnych zasadach.

Co zmieni się w 2025 roku?

Jedną z najważniejszych zmian w 2025 roku będzie oskładkowanie wszystkich umów cywilnoprawnych. Obecnie tylko część zleceń podlega obowiązkowym składkom na ubezpieczenia społeczne, a wielu zleceniobiorców korzysta z możliwości rezygnacji z ubezpieczenia chorobowego. Od 2025 roku, zgodnie z założeniami Krajowego Planu Odbudowy, wszyscy zleceniobiorcy będą musieli opłacać składki na ubezpieczenia społeczne, co zlikwiduje możliwość wyboru ubezpieczenia dobrowolnego.

Wyjątkiem od tej zasady będą studenci i uczniowie do 26. roku życia, którzy wciąż będą mogli korzystać z preferencyjnych warunków. Zmiana ta ma na celu zwiększenie ochrony socjalnej zleceniobiorców oraz walkę z nieuczciwymi praktykami pracodawców, którzy często wybierają umowę zlecenie zamiast umowy o pracę, aby uniknąć kosztów związanych z zatrudnieniem na etat.

Wpływ zmian na minimalne wynagrodzenie

Rok 2025 przyniesie również podwyżkę minimalnego wynagrodzenia. Od 1 stycznia 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4626 zł brutto, co stanowi wzrost w porównaniu do obecnych 4300 zł brutto. Z kolei minimalna stawka godzinowa wzrośnie z 28,10 zł do 30,20 zł brutto.

Podwyżka ta ma istotne znaczenie nie tylko dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, ale również dla osób pracujących na umowę zlecenie. Minimalna stawka godzinowa wpłynie bezpośrednio na wynagrodzenie zleceniobiorców, co może poprawić ich sytuację finansową.

Zmiany w ubezpieczeniach społecznych

Kolejną zmianą będzie obowiązkowe objęcie zleceniobiorców ubezpieczeniami społecznymi, w tym emerytalnym, rentowym, wypadkowym i zdrowotnym. Obecnie, osoby pracujące wyłącznie na umowę zlecenie, które nie osiągają minimalnego wynagrodzenia z innych źródeł, muszą obowiązkowo przystąpić do ubezpieczeń społecznych. Nowe przepisy zlikwidują tę lukę prawną, sprawiając, że wszystkie umowy cywilnoprawne będą obciążone składkami, co ma na celu zapewnienie większej stabilności finansowej i socjalnej zleceniobiorców.

Co to oznacza dla rynku pracy?

Wprowadzenie tych zmian może mieć istotny wpływ na rynek pracy w Polsce. Z jednej strony, pracodawcy będą musieli liczyć się z wyższymi kosztami zatrudnienia zleceniobiorców, co może skłonić ich do częstszego zawierania umów o pracę. Z drugiej strony, pracownicy zyskają większe zabezpieczenie socjalne, co może przełożyć się na wyższy poziom zaufania do rynku pracy.

Zmiany w przepisach dotyczących umów zlecenia w 2025 roku to krok w kierunku większej stabilności i przejrzystości na polskim rynku pracy. Choć wprowadzenie obowiązkowych składek społecznych wiąże się z wyższymi kosztami, korzyści płynące z większej ochrony socjalnej i wzrostu minimalnego wynagrodzenia mogą przyczynić się do poprawy jakości życia zleceniobiorców.

05 sie

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o KSeF

Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanowi prawdziwą rewolucję w zarządzaniu fakturami w Polsce. Jego wdrożenie nie tylko uprościło wiele procesów, ale także wprowadziło nowe standardy przejrzystości i efektywności w rozliczeniach podatkowych. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej, jak system wpłynął na codzienne operacje biznesowe, jakie korzyści przynosi oraz jakie obowiązki prawne nakłada na przedsiębiorców.

Przełom w cyfryzacji faktur

System ten, jako odpowiedź na potrzeby cyfryzacji, zrewolucjonizował sposób zarządzania fakturami przez polskie przedsiębiorstwa. Dzięki temu systemowi dokumenty finansowe mogą być przesyłane, odbierane i archiwizowane w formie elektronicznej, co znacznie skróciło czas i zmniejszyło koszty związane z obiegiem papierowych faktur. Cyfrowe rozwiązania przyspieszyły proces zwrotu VAT oraz uprościły procedury korygowania błędnych faktur, co jest istotnym udogodnieniem dla firm.

Korzyści płynące z KSeF

Jednym z kluczowych atutów KSeF jest jego wpływ na poprawę przejrzystości i bezpieczeństwa w obrocie fakturami. Dzięki centralnemu systemowi organy podatkowe mają łatwiejszy dostęp do dokumentacji, co redukuje ryzyko nadużyć podatkowych. Przedsiębiorcy, korzystając z KSeF, mogą liczyć na szybsze zwroty VAT, co wpływa pozytywnie na płynność finansową firm. Ponadto elektroniczna forma fakturowania przyczynia się do ochrony środowiska, eliminując potrzebę drukowania dokumentów.

KSeF – wymogi prawne i techniczne

Aby móc korzystać z KSeF, przedsiębiorcy musieli spełnić określone wymagania prawne i techniczne. Uwierzytelnienie w systemie wymagało kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego, lub kwalifikowanej pieczęci elektronicznej. W przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością konieczne było wskazanie reprezentanta na formularzu ZAW-FA. Po zalogowaniu się do systemu reprezentant mógł nadać uprawnienia innym osobom, co ułatwiło zarządzanie dostępem do KSeF.

Konsekwencje prawne dla spóźnialskich

Niewdrożenie KSeF w terminie wiązało się z poważnymi konsekwencjami prawnymi. Przedsiębiorcy, którzy nie przesłali faktur do systemu w określonym czasie, mogli zostać ukarani przez organy podatkowe. Na przykład, jeśli z powodu awarii nie udało się przesłać faktury w ciągu 7 dni roboczych od ustania problemu, naczelnik urzędu skarbowego mógł nałożyć karę pieniężną do 100% kwoty podatku wykazanego na tej fakturze.

Praktyczne aspekty korzystania z KSeF

W praktyce system umożliwia zarówno wysyłkę pojedynczych faktur, jak i paczek faktur. Wysyłka wsadowa jest wygodna dla firm generujących dużą liczbę dokumentów, jednak każda faktura w paczce musi spełniać określone wymogi, aby cała przesyłka została zaakceptowana przez system. W przypadku wystąpienia problemów technicznych możliwe było generowanie faktur offline, które po przywróceniu dostępu do systemu, musiały zostać przesłane do KSeF.

Zakończenie współpracy z pracownikiem

Jeśli osoba upoważniona do korzystania z KSeF zakończyła współpracę z przedsiębiorstwem, możliwe było upoważnienie innej osoby do pracy w systemie. Nowy reprezentant nie musiał być zatrudniony w firmie, co umożliwiało elastyczne zarządzanie dostępem do tego systemu.

KSeF — podsumowanie

Krajowy System e-Faktur to narzędzie, które zrewolucjonizowało polski rynek fakturowania. Przyniósł liczne korzyści w zakresie efektywności, przejrzystości i bezpieczeństwa obiegu dokumentów finansowych. Wdrożenie tego systemu wiązało się z koniecznością spełnienia określonych wymogów prawnych i technicznych, jednak korzyści z niego płynące zdecydowanie przewyższały te trudności. Dzięki KSeF przedsiębiorcy mogli cieszyć się usprawnionymi procesami księgowymi, co przełożyło się na lepszą kondycję finansową ich firm.

29 lip

CIT — wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć

CIT, czyli podatek dochodowy od osób prawnych jest jednym z najważniejszych narzędzi fiskalnych w polskim systemie podatkowym. Jego struktura, wprowadzona i modyfikowana przez lata, ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania przedsiębiorstw oraz budżetu państwa. W niniejszym artykule przyjrzymy się szczegółowo, czym jest podatek CIT, jakie są jego nowe formy, jak go obliczać, a także które podmioty są nim objęte.

Czym jest podatek CIT?

Jest to podatek dochodowy od osób prawnych, jest daniną na rzecz państwa, którą muszą uiszczać wszystkie podmioty prawne, takie jak spółki akcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz inne osoby prawne prowadzące działalność gospodarczą w Polsce. W ostatnich latach polski system podatkowy wzbogacił się o nową formę tego podatku – podatek minimalny CIT, wprowadzony z myślą o przeciwdziałaniu unikania opodatkowania przez przedsiębiorstwa wykazujące straty.

Podatek minimalny CIT – co to takiego?

To nowa forma opodatkowania, obowiązująca od 1 stycznia 2024 roku, która ma na celu objęcie podatkiem przedsiębiorstw unikających płacenia tradycyjnego CIT z powodu deklarowanych strat. Jest to swoista reakcja na kreatywne praktyki księgowe, które pozwalają firmom na unikanie płacenia podatków. Jest on obliczany raz do roku, bez konieczności wpłacania zaliczek w trakcie roku podatkowego, co znacząco zmienia podejście do rozliczeń podatkowych.

Kogo dotyczy podatek minimalny?

Podatek minimalny CIT jest obowiązkowy dla szerokiej grupy przedsiębiorstw, w tym spółek zarejestrowanych na terenie Polski oraz zagranicznych oddziałów operujących na polskim rynku, które spełniają następujące kryteria:

– poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż zyski kapitałowe, lub
– ich dochód z tych źródeł nie przekracza 2% przychodów.

Kogo nie obejmuje podatek minimalny CIT?

Podatek minimalny CIT nie dotyczy:

– przedsiębiorstw w pierwszym roku działalności oraz przez dwa kolejne lata,
– podmiotów finansowych zgodnie z definicją zawartą w ustawie o CIT,
– firm, które odnotowały spadek przychodów o co najmniej 30% w porównaniu do roku poprzedniego,
– spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej pod warunkiem, że spełniają określone warunki dotyczące udziałów i dochodów,
– małych podatników,
– spółek zajmujących się gospodarką komunalną,
– firm w trakcie upadłości lub likwidacji,
– podmiotów oferujących usługi w sektorze ochrony zdrowia,
– firm, których marża zysku przekroczyła 2% w jednym z ostatnich trzech lat podatkowych,

Jak obliczyć podatek minimalny CIT?

Obliczenie minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych jest procesem wymagającym dokładnej analizy finansowej. Stawka podatku wynosi 10%, a jego podstawę stanowią:

– 1,5% wartości przychodów z działalności operacyjnej przedsiębiorstwa,
– nadmierne koszty finansowania dłużnego oraz usługi niematerialne, ponoszone na rzecz podmiotów powiązanych.

Istnieje również uproszczona metoda kalkulacji, która pozwala na obliczenie podstawy opodatkowania jako 3% całkowitych przychodów z działalności operacyjnej. Wybór tej metody wymaga złożenia odpowiedniego oświadczenia do organu podatkowego.

Podsumowanie

Podatek CIT, a w szczególności jego nowa forma – podatek minimalny CIT, stanowi istotne narzędzie fiskalne w Polsce. Jego wprowadzenie ma na celu zwiększenie wpływów budżetowych oraz walkę z unikaniem opodatkowania przez przedsiębiorstwa. Zrozumienie zasad jego działania oraz dokładne przygotowanie się do rozliczeń podatkowych jest kluczowe dla każdej firmy działającej na polskim rynku. Warto zatem konsultować się z ekspertami podatkowymi, aby upewnić się, że wszystkie obowiązki są prawidłowo wypełniane, a potencjalne koszty podatkowe – optymalizowane.

16 lip

Przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową – skutki podatkowe

Przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG) w jednoosobową spółkę kapitałową, jak spółka z o.o. czy spółka akcyjna, może mieć znaczący wpływ na działalność firmy. Proces ten niesie ze sobą szereg konsekwencji podatkowych, które warto zrozumieć przed podjęciem ostatecznej decyzji.

Rejestracja VAT przy przekształceniu

Przekształcenie JDG w spółkę kapitałową nie powoduje bezpośrednich skutków podatkowych w zakresie VAT. Nowo powstała spółka musi jednak uzyskać nowy numer NIP i zarejestrować się ponownie jako podatnik VAT czynny. To oznacza konieczność złożenia odpowiednich dokumentów w urzędzie skarbowym i zadbanie o to, aby wszelkie transakcje były prawidłowo dokumentowane od momentu przekształcenia.

Podatek dochodowy i przekształcenie

Proces przekształcenia JDG w spółkę kapitałową jest neutralny podatkowo pod względem PIT. Oznacza to, że sam akt przekształcenia nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu PIT. Jednak przekształcona spółka staje się podatnikiem CIT, co wprowadza nowy wymiar opodatkowania. Zyski spółki będą opodatkowane dwukrotnie: najpierw CIT na poziomie spółki, a następnie PIT przy wypłacie dywidendy do właściciela.

Podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC)

Przekształcenie JDG w spółkę kapitałową podlega opodatkowaniu PCC według stawki 0,5% od wartości kapitału zakładowego nowo powstałej spółki. Ważne jest, aby przedsiębiorca dobrze oszacował kapitał zakładowy, gdyż jego wartość wpływa bezpośrednio na wysokość PCC.

Podsumowanie

Przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową to niewątpliwie duży i ważny krok dla przedsiębiorcy. Należy jednak pamiętać, że wiąże się on z istotnymi zmianami podatkowymi. Przed podjęciem decyzji warto dokładnie przeanalizować wszystkie aspekty prawne i podatkowe, aby przygotować firmę na nowe wyzwania i korzyści wynikające z nowej formy prawnej. A w przypadku wątpliwości co do np. wyboru formy opodatkowania — warto zasięgnąć profesjonalnej porady prawnej.

09 lip

Spór o Mały ZUS Plus

Mały ZUS Plus został wprowadzony jako odpowiedź na potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw, które często zmagają się z wysokimi kosztami prowadzenia działalności gospodarczej. Głównym celem tego rozwiązania było umożliwienie przedsiębiorcom płacenia niższych składek na ubezpieczenia społeczne przez okres 36 miesięcy, co miało wspomagać rozwój ich działalności i ułatwiać start w biznesie. Obecnie jednak trwa spór dotyczący długości przerwy, po której przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z preferencyjnych warunków składkowych. Na czym dokładnie polega? Wyjaśniam poniżej.

Spór o Mały ZUS Plus — na czym polega?

Spór między przedsiębiorcami a Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) dotyczący Małego ZUS Plus wywołuje liczne kontrowersje i budzi emocje wśród małych i średnich przedsiębiorców w Polsce. W centrum tej debaty znajduje się kwestia długości przerwy, po której przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z preferencyjnych warunków składkowych. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców stoi na stanowisku, że przerwa ta powinna wynosić dwa lata, podczas gdy ZUS upiera się przy trzech latach. Pod koniec czerwca 2024 roku Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał wyrok korzystny dla przedsiębiorcy, co tylko zaostrzyło dyskusję.

Stanowisko Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców (MŚP) reprezentuje interesy przedsiębiorców, starając się zapewnić im jak najlepsze warunki prowadzenia działalności. Rzecznik argumentuje, że intencją ustawodawcy było, aby przedsiębiorcy mogli ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. Wskazuje przy tym na potrzebę wsparcia małych firm, które stanowią fundament polskiej gospodarki.

Stanowisko Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) interpretuje przepisy inaczej, twierdząc, że przerwa przed ponownym skorzystaniem z preferencyjnych warunków składkowych powinna wynosić trzy lata. ZUS argumentuje, że dłuższa przerwa jest niezbędna, aby zapobiec nadużyciom i zapewnić stabilność systemu ubezpieczeń społecznych.

Mały ZUS Plus – jak zostanie rozstrzygnięty spór?

Przyszłość Małego ZUS Plus zależy od dalszych rozstrzygnięć sądowych oraz ewentualnych zmian legislacyjnych. Ważne jest, aby ustawodawca wziął pod uwagę potrzeby przedsiębiorców i stworzył przepisy, które będą jednoznaczne i korzystne dla małych firm. Wsparcie dla przedsiębiorców powinno być priorytetem, aby mogli oni przyczyniać się do rozwoju polskiej gospodarki.

12 lut

Deklaracja VAT – jak ją złożyć?

Dla czynnych podatników VAT, zarówno tych rozliczających się miesięcznie, jak i kwartalnie, jak również dla przedsiębiorców realizujących transakcje zagraniczne, złożenie deklaracji VAT jest kluczowym elementem prowadzenia działalności gospodarczej. Deklaracja VAT jest dokumentem, który musi być złożony w odpowiednim terminie i formie, aby uniknąć potencjalnych konsekwencji prawnych oraz finansowych. W tym wpisie omówimy, jakie kroki należy podjąć, aby prawidłowo złożyć deklarację VAT i jakie są możliwości załatwienia tej sprawy.

Jak złożyć deklarację VAT – opcje dostępne dla przedsiębiorców

Złożenie deklaracji VAT można zrealizować na kilka sposobów: osobiście w urzędzie, listownie lub elektronicznie, przy czym opcja online jest obecnie najbardziej preferowana i wygodna. Elektroniczne składanie deklaracji VAT, poprzez różne formularze takie jak JPK_V7M dla rozliczeń miesięcznych, JPK_V7K dla małych podatników rozliczających się kwartalnie, czy VAT-8 dla rozliczeń miesięcznych w niektórych specyficznych przypadkach, umożliwia szybkie i bezproblemowe dopełnienie obowiązków podatkowych.

Deklaracja VAT — kto musi ją złożyć?

Podatnikami VAT są przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą, która obejmuje szeroki zakres czynności, od produkcji po świadczenie usług, a także działalność w zakresie wartości niematerialnych i prawnych. Obowiązek złożenia deklaracji VAT dotyczy zarówno osób fizycznych, prawnych, jak i jednostek nieposiadających osobowości prawnej. Warto być świadomym, że każda forma działalności gospodarczej może generować obowiązek podatkowy VAT.

Opodatkowanie VAT – kiedy powstaje obowiązek podatkowy?

Opodatkowaniu VAT podlegają różne formy działalności, w tym odpłatna dostawa towarów i świadczenie usług na terenie kraju, eksport i import towarów, a także transakcje wewnątrzwspólnotowe. Każdy rodzaj transakcji wymaga odpowiedniego rozliczenia, które może obejmować specyficzne deklaracje, w zależności od charakteru działalności przedsiębiorcy.

Terminy i miejsce składania deklaracji

Terminy składania deklaracji VAT są ściśle określone i zależą od rodzaju deklaracji oraz okresu rozliczeniowego. Na przykład, JPK_V7M i JPK_V7K należy złożyć do 25. dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym. Ważne jest, aby każda deklaracja została złożona we właściwym urzędzie skarbowym, co zależy od siedziby podatnika lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Podsumowanie

Złożenie deklaracji VAT jest nieodłącznym elementem prowadzenia działalności gospodarczej dla podatników VAT. Kluczowe jest terminowe i prawidłowe składanie odpowiednich formularzy, zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej w niektórych przypadkach. Pamiętanie o terminach, odpowiedni wybór formularza deklaracji oraz korzystanie z możliwości
złożenia deklaracji online to podstawy, które ułatwiają spełnienie obowiązków podatkowych i pozwalają uniknąć potencjalnych problemów z urzędem skarbowym.

29 sty

Konsekwencje prawne za niezłożenie PIT w terminie

Rozliczenie roczne PIT jest obowiązkiem każdego podatnika. Niezłożenie zeznania podatkowego w wyznaczonym terminie może wydawać się kłopotliwe, ale nie musi od razu prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych. Istnieją sposoby na zaradzenie tej sytuacji i uniknięcie negatywnych skutków.

Czym jest czynny żal i jak może pomóc?

Czynny żal to sposób na uniknięcie kar za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie, jeśli sami zgłosimy się do urzędu skarbowego przed rozpoczęciem postępowania przez organy ścigania. Wystarczy złożyć pisemne oświadczenie, wyjaśniając przyczyny opóźnienia i zobowiązując się do uregulowania zaległości.

Jakie są konsekwencje niezłożenia PIT w terminie?

Spóźnienie się z PIT może pociągać za sobą różne konsekwencje:

– Odsetki za zwłokę — naliczane od dnia po terminie złożenia zeznania do dnia zapłaty, jeśli występuje niedopłata podatku.
– Grzywna za wykroczenie skarbowe — możliwa do nałożenia w przypadku nieterminowego złożenia PIT.
– Kara za uchylanie się od opodatkowania — w sytuacji próby uniknięcia opodatkowania grożą surowsze sankcje, w tym wysokie kary grzywny lub nawet kara pozbawienia wolności.

Podsumowanie

Pamiętaj, że przepisy podatkowe mogą się zmieniać, dlatego zawsze warto być na bieżąco. Jeśli masz wątpliwości w tym temacie, skontaktuj się z nami – chętnie pomożemy.

15 sty

Nowe zasady opodatkowania spadków i darowizn od 2024 r.

Od 1 lipca 2023 r. w Polsce obowiązują nowe, znacznie wyższe limity kwot wolnych od podatku od spadków i darowizn. Wraz z nadejściem 2024 r. warto poznać szczegóły tych zmian, które wprowadziły znaczące podwyżki kwot wolnych od opodatkowania. Przeczytaj, jakie nowe zasady będą obowiązywać w opodatkowaniu nabywania własności rzeczy i praw majątkowych oraz jakie grupy podatkowe zostały ustalone.

Zmiany w limitach kwot wolnych od podatku

Zgodnie z nowymi przepisami, limity kwot wolnych od podatku od spadków i darowizn zostały znacząco podniesione. Te zmiany mają na celu ułatwienie unikania opodatkowania osobom nabywającym spadki lub darowizny od członków rodziny. Oto nowe limity:

– Grupa I (nabywcy zaliczeni do pierwszej grupy podatkowej):
– Poprzedni limit: 10 434 zł
– Nowy limit: 36 120 zł

– Grupa II (nabywcy zaliczeni do drugiej grupy podatkowej):
– Poprzedni limit: 7 878 zł
– Nowy limit: 27 090 zł

– Grupa III (nabywcy zaliczeni do trzeciej grupy podatkowej):
– Poprzedni limit: 5 308 zł
– Nowy limit: 5 733 zł

Te zmiany mają na celu ułatwienie unikania podatku osobom, które nabywają spadki i darowizny od członków rodziny. Jeśli wartość nabywanych rzeczy i praw majątkowych mieści się w nowych limitach, nabywca nie musi płacić podatku ani zgłaszać nabycia do urzędu skarbowego.

Grupy podatkowe a pokrewieństwo

Przynależność do poszczególnych grup podatkowych zależy od stopnia pokrewieństwa między nabywcą a osobą, która przekazuje spadek lub darowiznę. Oto, kto jest zaliczany do poszczególnych grup:

– Grupa I obejmuje małżonka, zstępnych (dzieci, wnuki), wstępnych (rodzice, dziadkowie), pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

– Grupa II to zstępni rodzeństwa (np. dzieci siostry), rodzeństwo rodziców, zstępni i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

– Grupa III obejmuje innych nabywców, którzy nie są objęci powyższymi grupami.

Korzyści wynikające z nowych limitów

Nowe limity kwot wolnych od podatku od spadków i darowizn pozwalają osobom nabywającym majątek od członków rodziny uniknąć podatku w większym zakresie. Przykładem może być sytuacja, w której nabywca otrzymuje darowiznę od członka rodziny, a wartość tej darowizny mieści się w nowym limicie dla jego grupy podatkowej. W takim przypadku nie musi on płacić podatku ani zgłaszać nabycia do urzędu skarbowego.

Przykładem jest otrzymanie darowizny o wartości 20 tysięcy złotych przez nabywcę zaliczonego do II grupy podatkowej, który ma limit wynoszący 27 090 zł. Dzięki nowym zasadom nie trzeba płacić podatku ani zgłaszać darowizny do urzędu skarbowego.

Warto pamiętać o sumowaniu darowizn od jednej osoby

Warto zwrócić uwagę na istotną zasadę dotyczącą sumowania darowizn od jednej osoby w okresie pięciu lat. Jeśli osoba otrzymała darowiznę od jednego zbywcy, musi zsumować czystą wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od niego w danym roku oraz w okresie pięciu lat poprzedzających ten rok.

Przykładem może być nabywca, który otrzymał darowiznę o wartości 20 tysięcy złotych w 2024 r. od osoby zaliczonej do II grupy podatkowej. Jednak wcześniej, w latach 2019-2023, ta sama osoba przekazała mu darowizny o łącznej wartości 5 000 zł. W takim przypadku suma darowizn wynosi 25 000 zł, co nadal mieści się w limicie dla II grupy podatkowej (27 090 zł), więc podatnik jest zwolniony z obowiązku płacenia podatku.

Nie sumuje się darowizn od wielu osób

Warto również pamiętać, że osoba obdarowana nie sumuje darowizn otrzymanych od wielu osób z tej samej grupy podatkowej. Pomysł na taką zmianę pojawił się w 2023 r., ale nigdy nie wszedł w życie z powodu kontrowersji. Dzięki temu osoba zbierająca środki na
cele charytatywne, na leczenie czy np. darowizny od gości weselnych, nie będzie musiała sumować ich do limitu kwoty wolnej od podatku.

Podsumowanie

Nowe zasady opodatkowania spadków i darowizn, obowiązujące od połowy 2023 r., wprowadziły znaczne podwyżki kwot wolnych od podatku. Dzięki temu, osoby nabywające majątek od członków rodziny mogą uniknąć opodatkowania w większym zakresie. Jednak warto pamiętać o sumowaniu darowizn od jednej osoby w okresie pięciu lat oraz o zasadzie niesumowania darowizn od wielu osób. Dzięki tym zmianom, opodatkowanie spadków i darowizn staje się bardziej elastyczne i dostosowane do potrzeb beneficjentów tych transakcji.

18 gru

Czy Sąd może sprawdzić twoje konto bankowe?

Dziś poruszamy temat, który wzbudza wiele wątpliwości – czy sąd ma prawo do wglądu w nasze konta bankowe? Odpowiedź kryje się w zawiłościach prawa, a my postaramy się przybliżyć Wam kluczowe aspekty tej kwestii.

Tajemnica bankowa vs. prawo

Zgodnie z art. 105 ust. 1 pkt 2 lit. b-d ustawy Prawo bankowe, istnieją wyjątkowe sytuacje, kiedy sąd może żądać od banków informacji objętych tajemnicą bankową. Takie działanie jest możliwe tylko w ramach procesu sądowego, czyli postępowania mającego na celu rozstrzygnięcie danego sporu prawnego.

Kiedy sąd może zażądać informacji?

W toku procesów karnych dotyczących przestępstw lub przestępstw skarbowych sąd może zażądać dostępu do informacji bankowych osoby fizycznej, lub prawnej.

Jeśli inny kraj, na podstawie umów międzynarodowych, prosi o pomoc prawną, sąd w Polsce może zwrócić się do banku o udostępnienie danych.

W niektórych sprawach cywilnych, jak podział majątku, sprawy alimentacyjne, sąd może również zażądać dostępu do informacji bankowych.

Ograniczenia i warunki

Należy pamiętać, że sąd musi spełnić określone warunki, aby mógł zażądać takich informacji. Żądanie musi być bezpośrednio związane z prowadzonym postępowaniem i dotyczyć konkretnej osoby.

Co to oznacza dla klientów banków?

Jako klienci banków, powinniśmy być świadomi, że istnieją sytuacje, kiedy sąd może uzyskać dostęp do naszych informacji bankowych. Jednak są to wyjątkowe przypadki, ściśle regulowane przez prawo.

Podsumowanie

Znajomość praw i ograniczeń związanych z tajemnicą bankową jest kluczowa. Choć nasze dane są chronione, są sytuacje, kiedy sąd może mieć dostęp do informacji o naszych kontach bankowych. Warto więc pamiętać o tych zasadach, by lepiej zrozumieć swoje prawa i obowiązki w procesie sądowym.