21 mar

Estoński CIT – dlaczego warto z niego skorzystać?

Ryczałt od dochodów spółek, czyli tzw. estoński CIT jest formą opodatkowania niektórych podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Dlaczego warto z niego skorzystać?

Estoński CIT — dla kogo?

Aktualnie z tego sposobu opodatkowania mogą skorzystać spółki z o.o., spółki akcyjne, spółki komandytowo-akcyjne, spółki komandytowe oraz proste spółki akcyjne.

Ile wynosi estoński CIT?

Podatek estoński płacony jest w momencie wypłaty zysku, a jego stawki nieco wyższe niż standardowy CIT. Wynoszą odpowiednio:

– 10 proc. w przypadku wspólników posiadających status małego podatnika CIT 2023;
– 20 proc. w przypadku pozostałych wspólników.

Zalety estońskiego CIT-u

Korzystając z estońskiego CIT-u, przedsiębiorca zyskuje dzięki niższym stawkom płaconego podatku, ale także dzięki uproszczonym rozliczaniu. Nie musi on składać deklaracji podatkowych i odprowadzać zaliczek na podatek, prowadzić rachunkowości podatkowej, ustalać kosztów uzyskania przychodu czy odpisów amortyzacyjnych. Jego obowiązkiem jest zatem prowadzenie wyłącznie zwykłej księgowości.

14 mar

Spółka komandytowa – jak ją założyć?

Spółka komandytowa to rodzaj spółki osobowej, w której co najmniej jeden z partnerów ma status komandytariusza, a co najmniej jeden inny partner jest komplementariuszem. Komplementariusz jest osobą odpowiedzialną za prowadzenie spółki oraz jej zobowiązaniami w całości, natomiast komandytariusz ponosi odpowiedzialność tylko do wysokości swojego wkładu do spółki. Jak założyć spółkę komandytową? Wyjaśniam poniżej.

Jak założyć spółkę komandytową?

Aby założyć spółkę komandytową, należy dokonać kilku następujących czynności:

– Określić formę prawnej działalności — w przypadku spółki komandytowej będzie to forma osobowa.
– Sporządzić umowę spółki — umowa powinna określać m.in. nazwę i siedzibę spółki, cel jej działalności, wkłady każdego z partnerów oraz ich prawa i obowiązki, sposób podziału zysków i strat oraz sposób rozwiązania spółki.
– Wnieść wkłady — każdy z partnerów musi wnosić wkład do spółki, który może być pieniężny lub rzeczowy.
– Ustalić organy spółki — w umowie spółki należy określić organy spółki oraz ich kompetencje. Najczęściej w spółce komandytowej występują komplementariusz jako zarząd spółki i zgromadzenie wspólników jako organ podejmujący ważne decyzje.
– Zarejestrować spółkę w KRS — po sporządzeniu umowy spółki należy ją zarejestrować w Krajowym Rejestrze Sądowym, przed zarejestrowaniem spółki w KRS należy również dokonać wpłaty na rachunek bankowy spółki kwoty w wysokości co najmniej 50% wartości wniesionych wkładów.
– Zgłosić spółkę do urzędu skarbowego — po zarejestrowaniu spółki w KRS należy złożyć wniosek o nadanie jej numeru NIP oraz REGON.
– Wpisać spółkę do ewidencji działalności gospodarczej — spółka musi być wpisana do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez właściwy urząd gminy lub miasta.

Spółka komandytowa — podsumowanie

Należy pamiętać, że założenie spółki komandytowej jest procesem skomplikowanym i wymaga wiedzy na temat prawa handlowego oraz dokładnego przygotowania dokumentów. Dlatego warto skorzystać z pomocy specjalisty, np. prawnika lub księgowego, który pomoże w przygotowaniu dokumentów oraz w procesie rejestracji spółki.

08 mar

Zmiana ustawy o publicznym transporcie zbiorowym i innych

Rządowe Centrum Legislacji opublikowało opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury Projekt ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw. Zmianie mają ulec także przepisy następujących ustaw: o publicznym transporcie zbiorowym; o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego; o transporcie drogowym; o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Jakie zmiany zakłada projekt?

W ramach projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw proponuje się następujące zmiany:

1) Utrzymanie możliwości ubiegania się o rekompensowanie z budżetu państwa utraconych przychodów z tytułu stosowania ulg ustawowych za przejazd przez przewoźników niebędących operatorami publicznego transportu zbiorowego. Umożliwi to szeroką dostępność biletów z ulgą ustawową dla pasażerów, zarówno w przewozach o charakterze użyteczności publicznej, jak i przewozach realizowanych przez tzw. przewoźników komercyjnych;

2) Odstąpienie od mającej wejść w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. zmiany wprowadzającej potwierdzenia zgłoszenia przewozu;

3) Zmiana przepisów dotyczących zamówień udzielanych podmiotowi kontrolowanemu przez zamawiającego (tzw. „in-house”) na podstawie ustawy — Prawo zamówień publicznych;

4) Zmiana przepisów dotyczących zamówień udzielanych podmiotowi kontrolowanemu przez zamawiającego (tzw. „in-house”) na podstawie ustawy — Prawo zamówień publicznych;

5) Zmiana planowanego od 1 stycznia 2024 r. sposobu podziału środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej opartego na pracy eksploatacyjnej na liniach komunikacyjnych w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej zaplanowanej do wykonywania w planach transportowych poszczególnych województw;

6) Wprowadzenie możliwości zawierania przez wojewodę z organizatorem oprócz rocznych umów o dopłatę także wieloletnich umów o dopłatę;

7) Utworzenie rezerwy w kwocie stanowiącej równowartość 5% środków przewidzianych na dany rok budżetowy w planie finansowym Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej;

8) Utrzymanie od 2024 roku obowiązującej obecnie kwoty dopłaty z Funduszu dla organizatorów publicznego transportu w kwocie nie wyższej niż 3,00 zł do 1 wozokilometra przewozu;

9) Wprowadzenie możliwości ustanowienia na obszarze danego województwa zintegrowanego systemu taryfowobiletowego obowiązującego w jego granicach;

10) Przedłużenie do 31 grudnia 2025 r. vacatio legis przepisów przejściowych ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

01 mar

Ulga dla młodych, czyli kto może skorzystać ze zwolnienia PIT?

Ulga dla młodych, czyli tzw. PIT 0, obowiązuje od 2019 r. Jest to przywilej dla młodych osób, ponieważ co do zasady płacą oni niższe podatki, a tym samym ich kwota wynagrodzenia netto jest wyższa. Kto może skorzystać z ulgi?

Zwolnienie z PIT — dla kogo?

Z ulgi podatkowej dla młodych mogą skorzystać osoby, które nie ukończyły 26. roku życia. Zwolnienie to obejmuje:
– Wynagrodzenia ze stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, pracy nakładczej i umowy zlecenia;
– Dochody z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich, oraz stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z 14 grudnia 2016 r.;
– Prawo oświatowe.

W wyniku nowelizacji z 9 czerwca 2022 r. (ustawa z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw — tzw. Polski Ład 2.0.) ulgą dla młodych objęto również zasiłki macierzyńskie.

Czy są jakieś ograniczenia?

Pierwszym z nich jest wiek. Ulga dla młodych dotyczy więc wynagrodzeń otrzymanych włącznie z dniem, w którym podatnik kończy 26 lat. Limit tej ulgi wynosi 85.528,00 zł w skali roku podatkowego. Limit jest łączny dla wszystkich umów objętych tą ulgą. To obowiązkiem podatnika jest zatem pilnowanie, aby go nie przekroczyć.

Zwolnienie z PIT — czy dotyczy wszystkich przychodów?

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających uldze dla młodych nie uwzględnia się przychodów:
– Podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym;
– Zwolnionych od podatku dochodowego;
– od których, na podstawie Ordynacji podatkowej, zaniechano poboru podatku.

20 lut

Dodatkowe 2 dni wolnego z powodu działania siły wyższej

W dniu 9 lutego 2023 r. przekazano Prezydentowi i Marszałkowi Senatu uchwaloną przez Sejm RP ustawę z dnia 8 lutego 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada wiele zmian, a jedną z nich jest możliwość wzięcia urlopu z powodu działania siły wyższej. W jakim wymiarze możliwy będzie urlop?

Siła wyższa a zwolnienie od pracy

Pracownikowi, w ciągu roku kalendarzowego będzie przysługiwało zwolnienie od pracy, w wymiarze 2 dni albo 16 godzin, z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność pracownika. W okresie tego zwolnienia pracownik będzie zachowywał prawo do wynagrodzenia w wysokości połowy wynagrodzenia.
Należy podkreślić, że pracodawca będzie miał obowiązek udzielić zwolnienia od pracy na wniosek zgłoszony przez pracownika najpóźniej w dniu korzystania z tego zwolnienia.

Siła wyższa, czyli co?

Nasuwa się pytanie, czym jest siła wyższa? Po jej definicję należy sięgnąć do orzecznictwa. w zakresie koncepcji obiektywnej siły wyższej należy uznawać, że jest to wyłącznie zdarzenie charakteryzujące się trzema następującymi cechami:
– zewnętrznością;
– niemożliwością jego przewidzenia oraz
– niemożliwością zapobieżenia jego skutkom. (tak: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 10 stycznia 2023 r., sygn. III SA/Po 711/22).

06 lut

KSeF – jednak od 1 lipca 2024 r.

W komunikacie z 2 lutego 2023 r. Ministerstwo Finansów poinformowało=, że wprowadzenie obowiązkowego systemu e-fakturowania przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zostanie przesunięte na 1 lipca 2024 r. Jakie zmiany zajdą w projekcie nowelizacji?

KSeF od 1 lipca 2024 r.

Dla wielu przedsiębiorców wcześniejszy termin wejścia w życie KSeF, czyli 1 stycznia 2024 r. był zdecydowanie za szybki, biorąc pod uwagę fakt wielu kosztów i przewidywanych trudności w jego wdrożeniu. Ministerstwo Finansów przychylnie podeszło do postulatów przedsiębiorców i przesunęło termin wdrożenia KSeF na dzień 1 lipca 2024 r.

Faktury z kas fiskalnych i faktury uproszczone

Kolejna zmiana, która ma znaleźć się w zmienionym projekcie nowelizacji ustawy o VAT, jest przedłużenie do 31 grudnia 2024 r. okresu, w którym faktury z kas fiskalnych i faktury uproszczone będą mogły być wystawiane w dotychczasowej formie.

KSeF i faktury offline

Rozwiązana została także kwestia awarii. Jeżeli zajdzie ona po stronie podatnika, przewidziana zostanie w nowych przepisach możliwość wystawiania faktur w trybie offline poza KSeF i dostarczenia faktury do KSeF następnego dnia po wystawieniu offline.

Po co obowiązkowy system elektronicznego fakturowania?

Jak wskazuje Ministerstwo Finansów, wdrożenie obowiązkowego fakturowania elektronicznego przy użyciu KSeF ma przyczynić się do:
– Uszczelnienia systemu VAT w Polsce — lepszego zwalczania oszustw związanych z podatkiem VAT i uchylania się od płacenia VAT;
– Poprawy zdolności analityczne polskiej administracji podatkowej, umożliwiając jej automatyczną weryfikację poprawności rozliczeń VAT przez podatników;
– Poprawy efektywności kontroli podatkowych;
– Szybszych zwrotów VAT podatnikom;
– Usprawnienia obrotu gospodarczego przez wprowadzenie jednego standardu e-faktury, zamianę dokumentów papierowych i elektronicznych (PDF) na dane cyfrowe oraz cyfryzację i automatyzację obiegu faktur pomiędzy podatnikami, oraz ich księgowania.

30 sty

Urlop na żądanie – jakie zasady w 2023 r.?

Urlop na żądanie to możliwość, z której pracownik może skorzystać w tzw. nagłych sytuacjach. Choć przysługuje w wymiarze 4 dni w roku kalendarzowym, należy pamiętać, że jest on częścią urlopu wypoczynkowego.

Urlop na żądanie — czy pracodawca może odmówić?

Wiele kontrowersji wzbudza kwestia odmowy udzielenia przez pracodawcę urlopu na żądanie. W końcu przepisy jasno określają, że pracownik ma do niego prawo. Należy jednak podkreślić, że pracodawca może odmówić udzielenia urlopu na żądanie, jeśli nieobecność pracownika zaszkodziłaby interesom zakładu pracy (wyr. SN z 2.10.2009 r., II PK 123/09).

W jakiej formie wnioskować o urlop na żądanie?

Kodeks pracy nie przewidział żadnej szczególnej formy wniosku dla tego typu urlopu. Może on być zatem złożony w następujących formach:
– Pisemnie;
– Ustnie;
– Faksem;
– Telefonicznie;
– Za pośrednictwem poczty internetowej;
– Listem poleconym lub kurierem.

Jednak to, co ma znaczenie to termin zgłoszenia konieczności skorzystania z urlopu na żądanie. Pracownik powinien zgłosić żądanie udzielenia urlopu najpóźniej w dniu jego rozpoczęcia. Zgłoszenie wniosku o udzielenie urlopu na żądanie może nastąpić w okresie poprzedzającym termin rozpoczęcia tego urlopu, a także w dniu rozpoczęcia korzystania z urlopu.
Pracownik nie powinien także rozpoczynać korzystania z urlopu na żądanie bez decyzji pracodawcy o jego udzieleniu. Rozpoczęcie urlopu na żądanie przed udzieleniem go przez pracodawcę może być uznane za nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy, będącą ciężkim naruszeniem jednego z podstawowych obowiązków pracowniczych.

24 sty

Podatek od psa – ile wynosi w 2023 r.?

Rok 2023 jest rokiem wielu zmian w prawie, w tym także prawie podatkowym. Nie ma co ukrywać, wiele podatków po prostu wzrośnie. Ze wzrostem podatków zapoznać powinni się także właściciele psów, ponieważ w 2023 r. będą oni musieli zapłacić wyższy podatek.

Kto musi płacić podatek od psa?

Obowiązek płacenia podatku za psa nie dotyczy każdego. Zależy to w zasadzie od miejsca zamieszkania. Otóż niektóre gminy wymagają opłaty za posiadanie zwierząt, w tym psa. Aby upewnić się, czy w dane gminie podatek ten należy uiścić, najlepiej sprawdzić tę informację na stronie internetowej gminy lub dopytać bezpośrednio w urzędzie.
Należy podkreślić, że podatek od psa pobierany jest od posiadacza psa, a nie jego właściciela. Wynika to z faktu, że w niektórych przypadkach ustalenie prawa własności może być utrudnione, a niekiedy nawet niemożliwe.

Ile wniesie podatek od psa w 2023 r.?

Wysokość podatku od psa ustala każda gmina indywidualnie, na przykład zależnie od wielkości i rasy psa. Dlatego też chcąc dowiedzieć się, jaka jest dokładna kwota, warto dopytać o to w swoim urzędzie gminy.
Dla przypomnienia, w 2021 r. opłata ta wynosiła 130,30 zł, a w 2022 r. 135,00 zł. Obecnie, podatek od psa w 2023 r. wzrósł do 150,93 zł rocznie.

17 sty

Jaka kwota wolna od podatku w 2023 r.?

Kwota wolna od podatku jest limitem odnoszącym się do dochodu w podatku PIT. Przekroczenie tego limitu oznacza konieczność zapłaty podatku dochodowego od kwoty powyżej limitu. W ostatnim czasie kwota ta uległa sporemu zwiększeniu i wynosi obecnie 30 tysięcy złotych. Jak w tej chwili kształtuje się sytuacja związana z podatkiem dochodowym i kwotą wolną od podatku?

Kwota wolna od podatku — kto z niej skorzysta?

Z kwoty wolnej od podatku skorzystają przede wszystkim osoby zatrudnione na umowę o pracę oraz umowę zlecenie. Z przywileju tego skorzystają także przedsiębiorcy płacący podatek PIT na zasadach ogólnych. Oznacza to, że przedsiębiorcy rozliczający się w innej formie, nie skorzystają z kwoty wolnej od podatku.

Ile należy zapłacić podatku dochodowego?

Wysokość podatku dochodowego uzależniona jest od wysokości dochodu osiągniętego w danym roku. A zatem:

– do 120 tys. zł rocznie – pierwszy próg podatkowy, stawka PIT w wysokości 12%
– powyżej 120 tys. zł rocznie – drugi próg podatkowy, stawka PIT w wysokości 32%

09 sty

Płaca minimalna w 2023 r. – ile wyniesie?

To już pewne — płaca minimalna w 2023 r. wzrośnie i to, aż dwa razy w ciągu roku. Nie da się ukryć, że wzrost cen produktów i usług znacząco wzrósł. Odczuwa to w mniejszym lub większym stopniu chyba każdy.
Informacja o wzroście płacy minimalne jest dobrą wiadomością przede wszystkim dla wszystkich tych, którzy otrzymują minimalne wynagrodzenie. Ile obecnie wynosi płaca minimalna w 2023 r.? O ile jeszcze wzrośnie w tym roku?

Płaca minimalna w 2023 r.

W porównaniu z rokiem 2022, minimalne wynagrodzenie brutto, wraz z początkiem roku 2023 wzrosło, aż o 480 zł. Z kolei minimalna stawka godzinowa brutto — o 3,10 zł. Oznacza to, że płaca minimalna wraz z 1 stycznia 2023 r. wzrosła do 3490 zł. Natomiast minimalna stawka godzinowa wynosi obecnie 22,80 zł.

Płaca minimalna wzrośnie w tym roku po raz drugi

Dla wielu, pozytywnym zaskoczeniem może być także fakt, że płaca minimalna w tym roku wzrośnie jeszcze raz. Kolejna podwyżka zaplanowana jest na 1 lipca 2023 r. Wyniesie ona wówczas 3600 zł, a minimalna stawka godzinowa 23,50 zł.