Opozycja planuje rozbudowę autostrad
Od chwili, kiedy nowym Prezydentem RP został wywodzący się z Prawa i Sprawiedliwości (PiS) Andrzej Duda, coraz więcej wspomina się o planach opozycji. Jednym z takich właśnie planów jest rozbudowa infrastruktury drogowej ze szczególnym wskazaniem na autostrady. Wiadomość ta bez wątpienia ucieszy przede wszystkim zawodowych kierowców. Wychodząc im naprzeciw, przedstawiamy szczegóły w niniejszym artykule.
Zdaniem PiS priorytetem powinna być autostrada A1. Już teraz buduje się odcinek od Strykowa do Tuszyna, który połączy trasy A2 oraz A8. Otwarcie przewidywane jest na lipiec 2016. Fragment od Pyrzowic w kierunku Częstochowy znajduje się dopiero na etapie rozstrzygania przetargów. Stąd wiadomo, że kierowcy pojadą nim nie wcześniej niż w roku 2019. Dużym problemem wydaje się natomiast brak dobrze zbudowanej trasy w centrum, bo tzw. gierkówka jest już stara, niskiej jakości i znajduje się tam wiele sygnalizacji świetlnych. Opozycja chciałaby również wybudować tam autostradę.
Dotychczasowe próby stworzenia A1 na odcinku pomiędzy Strykowem a Pyrzowicami od 2009 nie przynoszą efektu, a jedynie spory sądowe. PiS nie ujawnia informacji, w jaki sposób chciałby sfinansować inwestycję. Wszystko jednak wskazuje na to, że zastosowane zostanie rozwiązanie utworzenia Spółki Specjalnego Przeznaczenia (SSP). Ku tej opcji skłania się także aktualny rząd.
Co więcej, działacze opozycji największy nacisk kładą na transportowy rozwój obszarów wschodniej Polski. W tym wypadku wspomina się głównie o trasie S19 przebiegającej przez takie miasta jak Białystok czy Rzeszów. To ona miałaby usprawnić ruch napływający z kierunku Litwy i Białorusi w stronę Węgier, Bułgarii oraz Rumunii.
PiS zapowiada wydłużenie autostrady A2 w stronę Siedlec, jednak propozycja taka nie pokrywa się z planami resortu infrastruktury i rozwoju. Te zakładają bowiem utworzenie jedynie obwodnicy z Warszawy do Mińska Mazowieckiego. Zbieżne natomiast są stanowiska dotyczące trasy S5 przez Wrocław, Poznań i Trójmiasto, a także rozbudowania dróg oznaczonych jako S7 oraz S8.
Rząd z nowej perspektywy unijnej zamierza przeznaczyć na infrastrukturę drogową aż 93 miliardy złotych. Program na lata 2014-2023 najprawdopodobniej zostanie zatwierdzony w drugiej połowie 2015 roku.