17 cze

Przesunięcie terminu urlopu – czy to możliwe?

Urlop, planujemy z reguły ze sporym wyprzedzeniem. Rezerwujemy nasze wymarzone wakacje i z niecierpliwością odliczamy dni do urlopu. Okazuje się jednak, że pracodawca zdecydował się na przesunięcie terminu urlopu. Czy ma do tego prawo? W dalszej części wpisu postaram się to wytłumaczyć.

Przesunięcie terminu urlopu

Kodeks pracy przewiduje taką możliwość. Dotyczy ona jednak zarówno pracownika jak i pracodawcy. Przesunięcie terminu urlopu, który nie został jeszcze ropoczęty może nastąpić zarówno na wniosek pracownika jak i na wniosek pracodawcy.

Kiedy można przesunąć termin urlop?

W przypadku gdy pracownik wioskuję o przesunięcie terminu urlopu, musi być to umotywowane ważnymi przyczynami. W przypadku gdy inicjatywa taka wyjdzie od pracodawcy, dopuszczalne jest to jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy.

Okoliczności zakłócające tok pracy, czyli jakie

Pracodawca może przesunąć termin urlopu pracownika tylko w wyjątkowych okolicznościach. Do takich zaliczyć należy, np.:
– zapowiedzianą kontrolę skarbową,
– usunięcie poważnej awarii.

A co z kosztami opłaconych wakacji?

Urlop zaplanowany, wakacje opłacone, a pracodawca przesuwa nasz termin urlopu. Nasuwa się pytanie, co z kosztami, które ponieśliśmy wykupując wycieczkę wakacyjną, która prawdopodobnie nam przepadnie? Otóż, jeżeli przesunięcie terminu urlopu następuje z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, a pracownik w związku z tym poniósł koszty (np.: w związku z wykupioną w biurze podróży wycieczką), pracodawca zobowiązany jest do pokrycia tych kosztów.

Kiedy pracodawca ma obowiązek przesunąć termin urlopu pracownika?

Istnieją sytuację, w których pracodawca ma obowiązek przesuną termin urlopu pracownika. Należą do nich, np.:
– odosobnienie pracownika w związku z jego chorobą zakaźną,
– urlop macierzyński pracownika.