15 lut

Aż dziewięciu chętnych na przygotowanie systemu poboru opłat

Do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) trafiło aż dziewięć wniosków o udział w przetargu na przygotowanie krajowego systemu poboru opłat na drogach.

W gronie wnioskodawców znaleźli się:

  • Konsorcjum Kapsch Telematic Services, Kapsch TrafficCom i Kapsch TrafficCom Transportation z Polski, Austrii oraz USA
  • Catterick Investments z Polski
  • Konsorcjum Skyways w składzie Leadville Investments i Strabag Motorway z Polski oraz Austrii
  • Konsorcjum Comarch Polska, Integrated Solutions, Orange Polska i Bt Signaal z Polski
  • SkyToll ze Słowacji
  • Konsorcjum S&T Services Polska, Vitronic Dr.-Ing. Stein Bildverarbeitungssysteme, Xerox State & Local Solutions z Polski, Niemiec oraz USA
  • Konsorcjum FB SERWIS B, Cintra Global, Vialivre i Cintra Toll Services z Polski, Wlk. Brytanii, Portugalii oraz USA
  • Konsorcjum Egis Projects, Egis Electronic Toll Collection Polska i TK Telekom z Francji oraz Polski
  • Konsorcjum National Toll Payment Services Plc. i i-Cell Mobilsoft Zrt. z Węgier

Postępowanie dotyczące wyboru operatora krajowego systemu poboru opłat drogowych zapoczątkowano w formie tzw. dialogu konkurencyjnego w grudniu 2016 roku. Wówczas GDDKiA szacowała, że wybrany operator będzie pobierał e-myto od 3 listopada 2018 roku przez okres sześciu kolejnych lat. Wówczas nie podano jednak wartości zamówienia i stwierdzono przy tym, że nie zostanie ono podzielone na kilka etapów.

Tymczasem w listopadzie 2018 roku dobiegnie końca umowa z obecnym operatorem systemu poboru opłat drogowych – austriacko-polsko-amerykańskim konsorcjum Kapsch. Nowy operator powinien mieć przynajmniej rok na przetestowanie systemu, aby jego zmiana odbyła się możliwie jak najbardziej bezproblemowo.

Wykorzystywany teraz system viaTOLL znajduje zastosowanie tylko na wybranych odcinkach naszych dróg. Od dnia 1 lipca 2011 roku wszyscy kierowcy, którzy poruszają się po nich pojazdami samochodowymi bądź zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony bądź autobusami (bez względu na dopuszczalną masę całkowitą), obowiązani są to korzystania z systemu viaTOLL.

Źródło informacji: Gazeta Prawna