Rejestracja używanego samochodu szybka i sprawna?
Wiele z nas pamięta czasy, kiedy rejestracja samochodu, szczególnie używanego, wiązała się z całodzienną wizytą w urzędzie (Wydział Praw Jazdy i Rejestracji Pojazdów Urzędu Miasta / Starostwa Powiatowego). Często trzeba było wziąć wolne w pracy, a pod urzędem ustawić się w kolejce już o szóstej rano. Dziś wygląda to nieco lepiej – w wielu wydziałach wprowadzono możliwość umówienia przez Internet wizyty na konkretną godzinę, elektroniczne systemy kolejkowe i powiadomienia SMS o gotowości dowodu rejestracyjnego do odbioru. Kolejki rzeczywiście zmalały, ale wciąż towarzyszą im opóźnienia i dezorientacja. Często też na jednej wizycie w urzędzie wcale się nie kończy… Jak wygląda rejestracja używanego samochodu?
Przede wszystkim udając się do Wydziału Praw Jazdy i Rejestracji Pojazdów, który bardziej potocznie nazywa się po prostu Wydziałem Komunikacji, należy mieć ze sobą wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu. Można pobrać go z Internetu, albo skorzystać z formularzy dostępnych bezpośrednio w urzędzie. Jego uzupełnienie jest zadaniem dość prostym, bo nie wymaga się już tylu danych, co dawniej – wystarczy numer VIN, marka i model pojazdu, poprzednie numery tablic rejestracyjnych oraz kilka innych informacji.
Dodatkowo trzeba posiadać dokument potwierdzający własność samochodu – umowę sprzedaży, umowę darowizny czy fakturę VAT. W urzędzie zostawimy też poprzedni dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne pojazdu. Jeśli wcześniej wydano dla niego kartę pojazdu, również powinno się ją ze sobą zabrać. Przy samochodach będących współwłasnością, konieczna jest obecność wszystkich współwłaścicieli. W przeciwnym razie wymagane będzie okazanie pełnomocnictwa udzielonego przez nieobecnego współwłaściciela.
Jeszcze więcej dokumentów musi trafić do Wydziału Komunikacji w przypadku samochodu sprowadzonego zza granicy – w ramach Unii Europejskiej. Mowa o dowodzie opłacenia akcyzy oraz tłumaczeniach na język polski wszystkich dokumentów pojazdu, które w oryginale są obcojęzyczne.
Po przebrnięciu przez złożenie takiego zestawu wniosków, umów i innych informacji otrzymuje się pozwolenie czasowe ważne co do zasady przez okres trzydziestu dni, ogólnie określane miękkim dowodem rejestracyjnym. Często czas ten jest nawet zbyt długi, bo właściwy dowód rejestracyjny wydaje się średnio w ciągu dziesięciu do czternastu dni – o czym w dobie cyfryzacji urząd może powiadomić SMS.
Odbierając twardy dowód rejestracyjny z kartą pojazdu, zwraca się pozwolenie czasowe. Wówczas należy okazać polisę OC (ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej) – już z danymi nowego właściciela samochodu.
Ostatnia rzecz to dokonania opłat za rejestrację samochodu używanego. Dawniej robiło się to gotówką, w zamian otrzymując znaczki skarbowe. Teraz zdecydowanie wygodniej i częściej płaci się przelewem internetowym czy nawet kartą. Zwykle koszt rejestracji pojazdu wynosi 180,50 złotych. Kwota ta może jednak okazać się nieco wyższa, jak i nieco niższa:
- Tablice rejestracyjne standardowe – 80,00 zł
- Dowód rejestracyjny – 54,00 zł
- Pozwolenie czasowe – 13,50 zł
- Nalepka kontrolna – 18,50 zł
- Nalepka legalizacyjna – 12,50 zł
- Opłaty ewidencyjne – 2,00 zł
Opłata staje się wyższa, jeśli dla przykładu właściciel zamiast standardowych tablic rejestracyjnych wybiera tablice indywidualne – kosztują one aż 1 000,00 zł. Niższa zaś staje się chociażby, gdy samochód wciąż będzie zarejestrowany w tym samym powiecie – nie ma bowiem wtedy konieczności wymiany tablic rejestracyjnych, a więc oszczędza się na tym 80,00 zł.
Źródło informacji: Wiedza autorska